HKZ kwaliteitskeurmerk

Het HKZ keurmerk maakt zichtbaar dat de organisatie een goedgekeurd kwaliteitsmanagementsysteem bezit en naleeft. Het doel is uw organisatie transparanter te maken en problemen effectiever op te lossen. Het HKZ keurmerk wordt door zorgverzekeraars en cliëntorganisaties gezien als een belangrijke indicatie voor kwaliteit in de zorgverlening.

Het HKZ Keurmerk betekent dat een organisatie:

  • De zaken intern goed op orde heeft
  • De klant principieel centraal stelt
  • Betrouwbare resultaten kan presenteren
  • Zichtbaar werkt aan het verbeteren van de zorg- en dienstverlening

Het keurmerk biedt een basisgarantie voor kwaliteit. De gecertificeerde instelling heeft het werk zodanig georganiseerd, dat aan alle voorwaarden is voldaan om optimale zorg te kunnen leveren. Het perspectief van de cliënt is daarbij het vertrekpunt.

De voordelen van onze aanpak:
  • Uitgangspunt is uw huidige werkwijze en toekomstvisie
  • Intensieve begeleiding
  • Gebruiksvriendelijk kwaliteitssysteem
  • Frisse blik op uw organisatie door ervaren adviseurs
  • Scherp tarief, fixed price - fixed service

Wij onderscheiden drie fases in het traject naar een HKZ keurmerk. Voor al deze fases bieden wij ondersteuning.

Fase 1: Ontwikkelen

De eerste fase in het behalen van het HKZ keurmerk is het ontwikkelen van een kwaliteitssysteem toegespitst op uw praktijk. Wij dagen u hierbij uit om goed naar uw huidige processen te kijken. Ook nemen wij een actieve rol in het opschrijven van de processen.

Wat bieden wij

Workshops gecombineerd met persoonlijke begeleiding: 4 interactieve sessies waarin we de eisen voor de HKZ certificering doorspreken, de gevolgen voor de praktijk bespreken en samen de noodzakelijk processen, documenten en formulieren opstellen. Wij verwerken dit in een op maat gemaakt kwaliteitssysteem. In de ontwikkeling van uw kwaliteitssysteem staan twee aspecten centraal:

  • Wij ontwerpen het kwaliteitssysteem zoveel mogelijk op uw huidige manier van werken, waardoor u en uw medewerkers zo min mogelijk hoeven te veranderen
  • Wanneer processen nieuw voor u zijn, beschikken wij over een groot aantal voorbeelddocumenten, die u kunnen helpen de juiste invulling aan de procedures te geven

Wat verwachten wij van u

  • Een actieve en open houding tijdens de workshops
  • U dient rekening te houden met 'huiswerk' in de periodes tussen de workshops.

Resultaat

Het resultaat van de ontwikkelfase is een eerste oplevering van uw kwaliteitssysteem.

Fase 2: Implementeren

In de belangrijke tweede fase van het traject naar een kwaliteitskeurmerk helpen wij u bij de implementatie van de nieuwe werkwijze zoals beschreven in het kwaliteitssysteem.

Wat bieden wij

  • Trainings- en overdrachtsdocument met een concreet stappenplan
  • Workshop gericht op het creëren van draagvlak onder uw medewerkers
  • Definitieve oplevering van het kwaliteitssysteem. Wij lopen het systeem van A tot Z samen met u door.

Wat verwachten wij van u

Wij verwachten dat door hele praktijk actief gebruik gemaakt gaat worden van het kwaliteitssysteem. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de kwaliteitsverantwoordelijke. Deze rol kan ingevuld door de praktijkhouder, maar ook door een andere medewerker.

Resultaat

Het resultaat van de implementatie fase is de definitieve oplevering van een kwaliteitssysteem en voldoende draagvlak onder de medewerkers.

Fase 3: Borgen

De laatste stap voor de HKZ audit is de borgingsfase. U doorloopt het samen met ons opgestelde stappenplan en voert de interne audit en systeembeoordeling uit.

Wat bieden wij

  • Interne audit door een ervaren consultant van Poelgeest & Vaessen Resultancy
  • Opleiding interne auditor binnen uw praktijk
  • Laatste check voor de HKZ audit

Wat verwachten wij van u

  • Implementeren van afgesproken planning
  • Voorbereiden van de interne audit
  • Aanvragen van externe audit

Resultaat

U bent klaar voor de HKZ audit door een erkend auditbureau. De laatste stap naar het HKZ keurmerk voor uw praktijk.

Tijdsplanning

De tijdsplanning van eerste afspraak tot en met de externe HKZ audit is volledig afhankelijk van de wensen en inspanningen van de praktijk. Een indicatieve tijdsplanning is 9 maanden:

  • Ontwikkelen: 4 maanden voor de 4 afspraken
  • Implementeren: 2 tot 4 maanden actief gebruik maken van het kwaliteitssysteem. Gedurende deze periode komen wij langs voor de definitieve oplevering van het kwaliteitssysteem
  • Borgen: 2 maanden die begint met de definitieve oplevering van het kwaliteitssysteem en eindigt met de HKZ audit

Kosten

Wij bieden een fixed price - fixed service dienst voor het HKZ traject. Vooraf wordt u een offerte aangeboden waarin precies staat beschreven welke activiteiten voor welke prijs worden uitgevoerd. De richtprijs is €3500,- excl. BTW per praktijk. Dit is wel afhankelijk van de omvang en het werkveld van de praktijk. VVoor deze prijs ontwikkelt Poelgeest & Vaessen Resultancy samen met uw organisatie een HKZ-proof kwaliteitssysteem en helpen wij u met het implementeren van het kwaliteitssysteem. De interne audit wordt apart aangeboden en kost circa €400,- excl. BTW per praktijk.

Wij zijn ook beschikbaar als adviseur voor specifieke opdrachten, zoals het geven van een workshop.