Onze Plusovereenkomst

De Plus audit heeft als doel inzicht te geven in de kwaliteit van processen, producten en diensten rondom de fysiotherapie. De Plus audit wordt door de zorgverzekeraars gebruikt als instrument om te komen tot differentiatie in de afspraken die gemaakt worden met de fysiotherapeut.

De Plus-audit controleert of:

  • de praktijk de zaken intern op orde heeft
  • de praktijk zichtbaar werkt aan kwaliteit
  • het methodisch handelen van therapeuten volgens de normen is
  • de KNGF-richtlijnen gevolgd worden

De Plus audit is ingezet om het praktijken mogelijk te maken zich te onderscheiden op het gebied van kwaliteitszorg. Deze audit is in 2009 geïntroduceerd door Achmea in samenwerking met HCA. Vanaf 2011 hebben andere zorgverzekeraars zoals CZ/Delta Lloyd/OHRA, Menzis en de Friesland de Plus audit overgenomen.

De voordelen van onze aanpak:
  • Uitgangspunt is uw huidige werkwijze en toekomstvisie
  • Intensieve begeleiding
  • Gebruiksvriendelijk kwaliteitssysteem
  • Frisse blik op uw organisatie door ervaren adviseurs
  • Scherp tarief, fixed price - fixed service

Wij onderscheiden drie fases in het traject naar een Plusovereenkomst. Voor al deze fases bieden wij ondersteuning.

Fase 1: Ontwikkelen

De eerste fase naar het verkrijgen een Plusovereenkomst is het ontwikkelen van een kwaliteitssysteem toegespitst op uw praktijk. Wij dagen u hierbij uit om goed naar uw huidige processen te kijken. Ook nemen wij een actieve rol in het opschrijven van de processen.

Wat bieden wij

Workshops gecombineerd met persoonlijke begeleiding: 4 interactieve sessies waarin we de eisen voor de Plusaudit (generiek voor alle zorgverzekeraars) en Plusovereenkomst (afhankelijk van zorgverzekeraars) doorspreken, de gevolgen voor de praktijk bespreken en samen de noodzakelijk processen, documenten en formulieren opstellen. Wij verwerken dit in een op maat gemaakt kwaliteitssysteem. In de ontwikkeling van uw kwaliteitssysteem staan twee aspecten centraal:

  • Wij ontwerpen het kwaliteitssysteem zoveel mogelijk op uw huidige manier van werken, waardoor u en uw medewerkers zo min mogelijk hoeven te veranderen
  • Wanneer processen nieuw voor u zijn, beschikken wij over een groot aantal voorbeelddocumenten, die u kunnen helpen de juiste invulling aan de procedures te geven

Wat verwachten wij van u

  • Een actieve en open houding tijdens de workshops
  • U dient rekening te houden met 'huiswerk' in de periodes tussen de workshops
  • Aandacht voor dossiervorming in het EPD. Verslaglegging is namelijk een zeer belangrijk aandachtspunt in de Plusaudit.

Resultaat

Het resultaat van de ontwikkelfase is een eerste oplevering van uw kwaliteitssysteem.

Fase 2: Implementeren

In de belangrijke tweede fase van het traject naar een kwaliteitskeurmerk helpen wij u bij de implementatie van de nieuwe werkwijze zoals beschreven in het kwaliteitssysteem.

Wat bieden wij

  • Trainings- en overdrachtsdocument met een concreet stappenplan
  • Workshop gericht op het creëren van draagvlak onder uw medewerkers. We zullen uw medewerkers de eisen met betrekking tot de verslaglegging uitleggen
  • Definitieve oplevering van het kwaliteitssysteem. Wij lopen het systeem van A tot Z samen met u door.

Wat verwachten wij van u

Wij verwachten dat door hele praktijk actief gebruik gemaakt gaat worden van het kwaliteitssysteem. Ook verwachten wij veel aandacht voor de verslaglegging in het EPD, dit is namelijk essentieel voor de Plusaudit. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de kwaliteitsverantwoordelijke. Deze rol kan ingevuld door de praktijkhouder, maar ook door een andere medewerker.

Resultaat

Het resultaat van de implementatiefase is de definitieve oplevering van een kwaliteitssysteem en toepassing van de eisen met betrekking tot verslaglegging door al uw medewerkers.

Fase 3: Borgen

De laatste stap voor de Plusaudit is de borgingsfase. U doorloopt het samen met ons opgestelde stappenplan en voert de interne audit en systeembeoordeling uit.

Wat bieden wij

  • Interne audit door een ervaren consultant van Poelgeest & Vaessen Resultancy
  • Opleiding interne auditor binnen uw praktijk
  • Hulp bij het invullen van uw motivational paper
  • Laatste check voor de Plusaudit

Wat verwachten wij van u

  • Implementeren van afgesproken planning
  • Veel aandacht voor dossiervorming in het EPD
  • Voorbereiden van de interne audit
  • Motivational paper indienen
  • Aanvragen van externe audit

Resultaat

U bent klaar voor de Plusaudit door een van de auditors van Health Care Auditing. De laatste stap voor het behalen van de Plus-overeenkomst voor uw praktijk.

Tijdsplanning

De tijdsplanning van eerste afspraak tot en met de Plusaudit is volledig afhankelijk van de wensen en inspanningen van de praktijk. Een indicatieve tijdsplanning is 9 maanden:

  • Ontwikkelen: 4 maanden voor de 4 afspraken
  • Implementeren: 2 tot 4 maanden actief gebruik maken van het kwaliteitssysteem. Gedurende deze periode hebben wij 1 afspraak. De lengte van deze stap is voornamelijk afhankelijk van de dossiervorming in het EPD.
  • Borgen: 2 maanden die begint met de definitieve oplevering van het kwaliteitssysteem en eindigt met de Plusaudit

Kosten

Wij bieden een fixed price - fixed service dienst voor het Plusaudit traject. Vooraf wordt u een offerte aangeboden waarin precies staat beschreven welke activiteiten voor welke prijs worden uitgevoerd. De richtprijs is €3500,- excl. BTW per praktijk. Dit is wel afhankelijk van de omvang en het werkveld van de praktijk. Voor deze prijs ontwikkelt Poelgeest & Vaessen Resultancy samen met uw organisatie een Plusaudit-proof kwaliteitssysteem en helpen wij u met het implementeren van het kwaliteitssysteem. De interne audit wordt apart aangeboden en kost circa €400,- excl. BTW per praktijk.

Wij zijn ook beschikbaar als adviseur voor specifieke opdrachten, zoals het geven van een workshop.